Program pro ROzvoj PRAcovního TEMpa předškoláků, školáků i studentů
Cílem programu a celého nácviku je zrychlit pracovní tempo žáka podporou jeho schopností, oslabených oblastí a upevňováním jeho dovedností.
Splnit úkol nejen správně a zároveň co nejrychleji, ale v co nejvyšší kvalitě. Žák má zde možnost soutěžit sám se sebou.
Individuální forma ho nevystavuje pocitům, že nestíhá a je pomalé, stresu a porovnávání .
Pro koho je určen?
Ropratem je individuální tříměsíční trénink (95 dní) dítěte v domácím prostředí, pod vedením rodiče nebo jiného dospělého za předpokladu, že budou dodržovat všechny instrukce. Nácvik je možné zahájit na prvním stupni ZŠ od 9 let, je vyzkoušen i se žáky až středních škol a s dobrými výsledky. Pro mladší děti existuje verze MALÝ ROPRATEM (5-9 let).
Jak se s ním pracuje?
Na počátku nácviku začneme úvodní konzultací, kdy zjistíme úroveň pracovního tempa dítěte, zkusíme nanečisto řešit úkoly z programu (vstupní úkoly). Program obsahuje dále kontrolní úkoly, které jsou zadávané v průběhu práce s programem (na společné konzultaci). Tyto úkoly slouží k informaci, zda se u dítěte mění pracovní tempo a chybovost. Program je opatřen dvojí kontrolou, pomocí níž mohou i sami rodiče zjistit dopad nácviku. Úkoly dítě plní každý den a nezaberou víc jak patnáct minut. Na konci programu na společné schůzce vypracujeme výstupní úkoly.
Nácvikem rozvíjíme všechny základní dovednosti důležité pro vzdělávání, převážně schopnost organizovat si práci, porozumění čtenému (porozumění a dodržování přesných a kumulovaných instrukcí), vizuomotorickou koordinaci a grafomotoriku (přesné linie čar, čitelnost, koordinace oko-ruka, intermodalitu (schopnost přepínat mezi různými způsoby vnímání), serialitu (práce s posloupnostmi - zachovává dané pořadí symbolů, číslic, písmen), soustředění a pozornost, sebekontrolu a práci s chybou (cílený nácvik kontroly vlastní práce), logické myšlení (práce se strategií), zrakové rozlišování, zrakovou a částečně i sluchovou paměť, plošné vnímání – např. práce se šipkami.
Program pro ROzvoj PRAcovního TEMpa vytvořily autorky Mgr. Iva Kopecká a Mgr. Dagmar Žeňková na základě dlouholeté praxe v pedagogicko-psychologické poradně.